A Kapcsolat.hu megújul.
Legyen ön is tagja egy jó közösségnek!

Kérdezzétek Kunhalmi Ágnest!


2013. január 16. 14:45 | 29 hozzászólás

A kapcsolat.hu mai vendége Kunhalmi Ágnes elnökségi tag, aki számára a legfontosabb politikai terület az oktatási rendszer, az óvodai neveléstől az egyetemi képzéssel bezárólag. Ő várja most a kérdéseiteket.

Hozzászólások

Kedves Ágnes!

Köszönjük szépen, hogy elfogadtad a meghívásunkat, és válaszoltál a kérdésekre.

Shark60 képe

Shark60
5 éve

Kedves Ági!

Nem oktatással kapcsolatos a kérdésem. 

Az erdélyi elnökségi ülés, és a bocsánatkérés után nagyon megosztottak a vélemények. Sokan - baloldaliak - megsértődtek, hogy ők most is így szavaznának - és itt főleg arra hivatkoznak, hogy a határontúli magyarságnak a szavazójogot nem szabadna megadni. Mondják; mindenki ott szavazzon, ahol adózik. Tudom, hogy nem erről szólt a  bocsánatkérés, de nagyon sokan a választásra szükítik le a kérdést. Miért is kért bocsánatot Mesterházy Attila? Hogy fogadták ezt az ott jelenlevők?

Kunhalmi Ági képe

Kunhalmi Ági
5 éve

Örülök, ha mindenre választ kapott mindenki :)

 

üdv,

Ági


Borboletta
5 éve

Kedves Ágnes!

Mindannyian köszönjük :-)

3:08

http://www.youtube.com/watch?v=AVAnFh7kOzw

Kataaa képe

Kataaa
5 éve

Kedves Ágnes!

Köszönöm tartalmas kielégítő válaszait.  Munka van, lesz. További sikeres munkát  kívánok önnek !

Kunhalmi Ági képe

Kunhalmi Ági
5 éve

Kedves Borboletta,

 

megint csak kérdésenként.

Motiváció: a környezet kiszámíthatóságával, a biztonság növelésével és az ígéretek betartásával. Az iskolában nem csak a gyereknek, a tanárnak is jól kell éreznie magát, ha az egészet nyűgnek érzi vagy szorongásokkal tölti el, akkor az iskola egésze lesz kellemetlen élmény. A felfokozott majd be nem tartott ígéretek pedig szintén problémásak, lásd az életpálya-modellt, aminek már működnie kéne, ehhez képest még mindig hitegetés zajlik és senki nem tudja, mennyi időre és hogyan lesz előállítva.

Kultúraváltás: az iskolarendszer ma sem kudarccentrikus, de tény, hogy rendszerszinten hiányzik a siker tudata, a lendületesség - de azt is tudni kell, hogy nagyon nehéz ma tanárként. A problémára az aprómunka a megoldás, lépésről lépésre felépíteni a közös hitet és munkát, hogy közösen tudunk új és jobb iskolát csinálni. Ha a tanárokat a folyamat részének tekintjük, nem elszenvedőjének, látok rá esélyt.

Költségek, normatíva: Szerintem tökéletes, mindennel számoló központi rendszert lehetetlen alkotni, mert annyira sok egyedi helyzet van, hogy ezt a sokféleséget egy központból nem lehet lekezelni. a helyi autonómiák, a szabadság helyreállítása és az önkormányzati felelősség visszaemelése lehet az irány, így a helyi közösségek saját maguk kezelhetik a helyben felmerülő eltéréseket. Budapestről egyszerűen lehetetlen 4000 iskola összes sajátságát kezelni.

Tanárképzés: a pályát kell attraktívabbá tenni, ami szerintünk már középszinten el kell kezdődjön. Több kísérlettel, több nyitottsággal, a pedagógus pálya elismerésével megint csak lépésről lépésre kell haladni. Rövid távon pénzügyi ösztönzőkkel lehet a válságos szakokon gyors beavatkozést elérni, a természettudományok terén erre előbb-utóbb akár szükség is lehet. De a cél a komplex megoldás, az oktatásnak nemzeti üggyé, a tanításnak pedig újra elismert tevékenységggé kell válnia, ami versenyképes és megalapozott készségeket ad, ami igazohatóan az életre készít fel. Ha ezt létre tudjuk hozni, akkor lépésről lépésre a tanárképzés helyzete is egyre inkább javulhat. Ennek végrehajtása az egyik legégetőbb feladat lesz és mielőbb el kell kezdeni. A mostani felsőoktatási szabályzásban egyébként a szemlélet megjelenik, csak rossz ösztönzőkkel. Szerintünk ha a felsőoktatási szakokat bezárják és a tanári diplomát hagyják meg csak, az nem oldja meg a problémát, legfeljebb elfedi.

Kunhalmi Ági képe

Kunhalmi Ági
5 éve

Kedves begonia,

elnézést, egyben kellett volna írnom, korábban is felmerült a kérdés és le is írtam az álláspontunkat. Ez a fajta kötelező vallási információfeltárás szerintünk alkotmányos aggályokat vet fel, egész egyszerűen veszélyes. Nem maradhat így hosszú távon, mert a szülők bizalma még tovább romlik az iskolarendszer felé a Fidesz ostoba törvénye miatt. Nem jó irány.

Kunhalmi Ági képe

Kunhalmi Ági
5 éve

Kedves lilla-,

 

kiemelt területként tekintünk az oktatásra, amely túlmutat önmagán. A gazdaság, a foglalkoztatás és foglalkoztathatóság alapjait kezeli, hazánk jövőjét alapozza meg. Épp ezért nem kérdés, hogy a 2014 utáni kormányzás prioritása az oktatás, amely más területekhez is hozzá tud járulni és valós esélyt kínál a jövőben is. Az MSZP Választmánya, ami a legfőbb döntéshozó szerv a Kongresszust leszámítva elfogadta a programot és elfogadta a 18 éves tankötelezettség célját is.

Az egyetemi esélyteremtésnek a minél szélesebb bekerülés az alapja. Mi azt mondjuk, hogy az egyetem első évébe bárki bejuthasson, és ez legyen a bizonyítás éve. Ezt követően az első tanulmányi év eredményei és az adott diák szociális háttere alapján dőljön el, hogy a tovébbiakban is finanszírozott - vagyis ingyenes - képzésben, vagy ha jobb hátterű és rosszabbul tanuló diák, akkor valamilyen költségmegosztásos rendszerben tanuljon a diák tovébb. E melett a felsőoktatási esélyteremtés része a közoktatás demokratizálása és kinyitása, mert anélkül a felsőoktatás számára érkező 'kínálat' is gyengébb lesz.

Kunhalmi Ági képe

Kunhalmi Ági
5 éve

Kedves Faluvégi!

 

Köszönöm a biztatást a többiek nevében is.

A diáktüntetés dolgában egyetértünk. A pártoknak elérhetőnek, megszólíthatónak kell maradniuk, nyilvánossá kell tenni ajánlatukat és annak megvalósításába be kell vonni minden érintettet. A diáktüntetések szerintem is áttörtek egy fontos gátat. Azt mutatják, hogy a kormányzatii kommunikáció ideje lejárt, nem lehet már hazugságokkal, blöffökkel eredményesen terelni, túlélni. A Fidesz lebukott és ebben nagy szerepe volt ezeknek a heteknek.

Az MSZP politikusai épp ezért vesznek részt mindig magánszemélyként, sosem intézményesen a megmozdulásokon. A jövőben is így tesszük. Abban viszont következetesek maradunk, hogy a mi ajánlatunk bárki által vitatható, kiállja a próbát, és szeretnénk, hogy minél többen, akár a tüntetések szereplői is részt vegyenek a munkában, a tervezésben. Akkor és úgy, ahogy nekik rendben van, véleménnyel vagy személyesen. A lényeg a gondolkodás, a formátuma másodlagos.

Kunhalmi Ági képe

Kunhalmi Ági
5 éve

Kedvs Borboletta!

 

Sorra válaszolok a kérdésekre. A korábbi posztban leírtam, hogy toldozni-foldozni csak a működéképesség érdekében kell, ahogy Ön is írja. Mindezt annyira gyorsan, amennyire elérhető, de követhető tempóban, úgy, hogy a szektor alkalmazkodhasson. Nem ész nélkül, napok alatt, kényszerekel, fenyegetéssel, mint ami ma történik, hanem egy értelmes, ösztönző folyamatban.

Mi azt gondoljuk, hogy az új oktatási rendszert az állam helyett ismét a pedagógusra kell építeni. Nem "tervutasításra", hanem emancipációra van szükség, megadni a lehetőséget, a felhatalmazást a jó iskola megteremtésére. Szerintünk ez a szerepe a pedagógusoknak, még ha most ideiglenesen el is térítik ezt.

Az állampolgári bevonás és az áltáható, időben történő tájékoztatás kiemelten fontos lesz. Nem csak azt kell tudni elmagyarázni, hogy miért rossz a mai állapot, hanem azt is, hogyan segít a mi javaslatunk. Szerintem azt már ma is sokan érzik, és sajnos úgy gondolom, egyre többen fogják, hogy a mai oktatási rendszer nem hozott megoldást, csak káoszt. 2013 szerintem a következmények éve, amikor testközelből szembesülnek a szülők, a tanárok a káosszal. Nem véletlen, hoy naponta halljuk ezeknek a válságjelenségeknek a híreit. Szomorú ez, de mégis fontos ismeretek, mert ez alapján fogjuk elvégezni a gyors beavatkozést és az átfogó koncepciót is.

És hogy mikor lehet majd hátradőlni? Soha :-) A világ olyan tempóban változik, hogy az oktatási rendszernek egyfolytában evolválnia kell, az élethosszig tartó tanulást magának is végeznie kell. Ezért káros rettentően ez a fideszes katyvasz, mert most megint működési kérdésekről, túlélési szintű problémákról esik szó, és a világban zajló oktatáspolitiai vitáktól, az új megértett kihívásoktól, a digitális oktatási rendszerekről, az egyetemek netes megjelenéséről szinte nincs is szó. Pedig ezek az oktatáspolitika valós ügyei 2013-ban.

Kunhalmi Ági képe

Kunhalmi Ági
5 éve

Kedves Kataaa!

Mindenkivel a kialakítható, produktív viszonyra törekszünk. Ezek a közösségek más és más logikán működnek, van köztük, aki nyitottabban, aktívabban tud a politikai pártokkal párbeszédbe kerülni, vannak, akik egyik párttal sem kommunikálnak. A HaHa ezzel egyébként meg is égette egyszer magát, amikor az egyik ellenzéki párt direkt párteszközökkel jelent meg a HaHa egyik rendezvényén, a kormánykommunikáció azonnal besorolta őket és egy pillanatra sem volt hajlandó odafigyelni a konkrét állításokra, csak mindent behúzni a pártpolitikai mezőbe.

Tehát minden közösséggel úgy kell párbeszédben lenni, hogy az segítse az oktatás jövőjét, egy demokratikus, értelmes rendszer megteremtését. A HÖOK ilyen tekintetben megint más, az ő jogosítványaikat törvény szabályozza, a kormányzati párbeszéd nekik kötelesség.

Mi arra törekszünk, hogy mindenki kivehessea részét a helyreállítás programjának megalkotásából, aki ahhoz érdembe hozzá tud és akar tenni.

Kunhalmi Ági képe

Kunhalmi Ági
5 éve

Kedves Őszidő!

Egyet gondolunk. Az egész felvetés álságos valahol, mivel az etika, a morális fejlődés nem csak egy konkrét tárgyismeret, hanem fellépés, együttélés, kultúra. A tanárok puszta jelenlétükkel, szavaikkal mintát adnak, ezen keresztül nevelnek, ahogy a gyerekhez szólnak, ahogy ösztönzik, irányítják, hagyják kísérletezni, hibázni, fejlődni, kibontakozni. Ez mind az etikaoktatás része, vagy méginkább az etikusan, önmagát a társadalom, a közösség részeként felismerő gyerek segítése.

Szerintünk az a rendszer, amit kitaláltak a hittan és etikaoktatás megszervezésére alkotmányellenes, mert sérti a vallásszabadságot, tekintve, hogy tulajdonképpen kötelező bevallani, hogy egy család milyen vallást követ és hogyan, vagy ateista-e. Ez a rendszer elfogadhatatlan és választhatóvá kell alakítani, teljesen egyetértek.

Kunhalmi Ági képe

Kunhalmi Ági
5 éve

Kedves @Kataaa, @Ellen_Ripley, @LaFleur, @kisgalamb és lényegében mindenki!

 

Az első és legfontosabb állítás: igen, helyre lehet állítani az oktatás világát. Elő lehet állítani egy demokratikusan, értelmesen, az oktatókat, szülőket, diákokat bevonó oktatási rendszert, amelyben szintek közötti összhang és eredményes munka folyik. Erre minden jogi lehetőség adott lesz a kormányváltás után és meg is lehet csinálni technikailag, anyagilag.

Az igazi problémát az fogja jelenteni, ahogy hozzányúltak a rendszerhez az elmúlt három évben. Az elmúlt években szinte majdnem minden ötletszerűen történt, nem komplexitásában működő, összefüggő ökoszisztémaként kezelték az oktatást, a fenntartót, a szereplőket, hanem elemekre bontva. Faragtak az iskoláknál, kijött egy probléma az önkormányzati rendszerben. Létrehozták a járásokat, máshol felmerült a fenntartó kérdése. Önkormányzati finanszírozást csökkentettek az állami fenntartáshoz, elfogyott a pénz a helyben hagyott karbantartói feladatokra. A felsőoktatásban ugyanígy tele van nem várt mellékhatásokkal a gyakorlógimnáziumok válságától a vidéki kampuszok sorvadásáig. Teljesen mindegy, hol kinek mi volt a részelképzelése, a folyamat egésze azért volt és van káoszra ítélve, mert a szereplőket egymás ellen játsza ki a szabályzás. E mellett folytatják az ideológiai nyomásgyakorlást, az értéksemlegesség felszámolását, amire úgy egyébként senkitől nem kaptak felhatalmazást. Nem sorolom tovább a problémákat, ismerjük, látjuk.

Merre indulnánk?

A legfontosabb azoknak a céloknak a tisztázása, amiket el akarunk érni. Konkrét, kész helyreállítási programra és fejlesztési tervre van szükség. A helyreállításnak azonnali, rövid távú célokat kell tartalmaznia, amiket a kormányváltás utáni hónapokban el lehet fogadni és amelyek már a 2014/15ös tanévre meg tudják szüntetni a problémák egy részét (az értékorientált NAT-ot, a demokráciából kimutató szerzők jelenlétét, a teljesen megfojtott tankönyvpiacot, az emigrációt ösztönző felsőoktatási belépést, stb). A változások első köre nem fogja tudni teljesen újraalkotni az egész szisztémát, és nem is célja. Ebben a ciklusban túl sok és túlontúl radikális sokk éri az iskolákat ahhoz, hogy a következő ciklusokban bárki ilyen hónapról hónapra alkuló oktatáspolitikát vigyen.

A napi gondokat enyhítő első körös változások után lehet elindítani a mélyreható átrendezést, az érintettek bevonásával. Ez a folyamat szól majd az intézményfenntartás kérdéseiről, a fenntartói egység helyreállításáról - vagyis arról, hogy a helyi közösségek bele is szólhassanak az iskola életébe, ha úgy tetszik a szülők, oktatók újraemancipálásáról -, nyelvi, informatikai célrendszerről és ehhez adott eszközökről. Itt a konkrét technikák elsőrendűen azon múlnak, hogy milyen állapotban lesz akkor az oktatás, milyen erőforrésokra intézményekre lehet majd támaszkodni, milyen tudás, milyen konkrét szereplők maradnak meg az oktatásban. Konkrétabban: a Klebelsberg Intézményfenntartóban - bár tragikus az elindulása, a működése - helyi szinten sok helyütt jelen vannak, lesznek a korábban helyi önkormányzati munkatársként eredményes, fontos munkát végzők. Az ő tudásuk két év múlva is meglesz és lehet majd rá támaszkodni, de aki elmegy máshová dolgozni idő közben, az a kolléga értelemszerűen már nem dolgozik majd bent. Ezen az aprólékos szinten kell majd megvizsgálnai a rnedszer minden aspektusát és ahhoz igazítva módosítani a törvényeket és egyéb jogszabályokat.

Azt már ma is meg lehet mondani, hogy mit akarunk majd elérni. A képzési színvonal, versenyképesség és esélyteremtés elveinek egységes érvényesítésére fogunk törekedni. A korai fejlesztést, azaz a gyermek első 6 évét kiemelten fontos időszaknak tartjuk, ezért a bölcsődei-óvodai ellátásra kiemelt figyelmet fogunk fordítani (szemben a bölcsődei térítési díjas és egyéb lappangó fizetős óvodai megoldásokkal, amik egyre inkább kigazdálkodhatatlan mértékű terhet jelentenek, mivel arra nem figyel senki, tehát az árak elszabadulnak). Ez értelemszerűen jelent költségvetési kiadást is, más területek terhére (ez részben választ egy későbbi kérdésre is).

Azt gondoljuk, hogy a fenntartásnak az otthonhoz kell közel lennie, ezért a fenntartói autonómia helyreállítása a cél. De mindez nem erőszakosan, nem ráborítva mindent az önkormányzatokra, hanem folyamatként: azok az önkormányzatok, akik döntést hoznak róla, szándékaink szerint ismét teljes jogú iskolafenntartó lehetnek. Helyre kell állítani a tanszabadságot, vagyis új bizalmat kell építeni az oktatói karral. Szemben a mai kormánnyal, mi nem gondoljuk, hogy a pedagógusoknak fogalmuk sincs, mit kell csinálni a tanteremben, épp ellenkezőleg: azt a konkrét osztályt az a konkrét tanár tudja eljuttatni a célokhoz, mert ő tudja, hogy az egyes gyerekek mit és hogyan tudnak. Ezt a fajta szakmai autonómiát mindenképp helyre kell állítani. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mindenki azt tanít, amit akar - sosem jelentette azt, egyébként - hanem azt, hogy egy adott tudás- és készségparkon belül szabadon dönthet a tanár a képzés formájáról, eszközeiről, tankönyveiről, satöbb. Ez az a változatosság, ami élővé teszi a rendszert újra.

Kiemelt szerepet szánunk a nyelv és a digitális írástudás elérhetőségének. Ma már olyan világot élünk, amelyben a gyerekek maguktól is használják mindezt, ha van hozzáérés és esély a használatra, így alapvetően ezen az oldalon van feladat, főképp a szegényebbb településeken, ahol a hozzáférés sokkal nagyobb probléma, mint a nagyvárosok vagy Budapest jobbmódú részein.

A felsőoktatásban az átlátható keretrendszer a legfontosabb. Azt szeretnénk, hogy az egyetemek egy keretrendszer részeiként minél nagyobb szabadsággal versenyezhessenek a diákokért, használhassák képességeiket, fejleszthessenek. Minden hiedelem ellenére ma sem érjük el az EU-átlag diplomásszámot, a diplomás munkanélküliség töredéke a teljesnek, satöbbi. Minden érv igaztalan, ami a felsőoktatás haszontalanságáról szól, a diploma jobb esélyt, fejlődést jelent egyéni szinten és az ország számára is, így egyértelműen a felsőoktatás kinyitása a cél, szemben a mai káosszal. A felsőoktatásban ezért szerintünk nincs helye röghözkötésnek és nincs helye milliós tandíjaknak sem, mert ezek mind elrekesztik a képzés világát. E helyett értelmes, méltányos és a kispénzűeknek, az alulról jövőknek esélyt adó rendszer kell, amely támogat és szociális háttértől függően ingyenes képzésre is alkalmas, és természetesen a rosszabbul tanuló jobbmódúaktól vár befizetéseket.

Mi azt gondoljuk, hogy mindezt a szereplőkkel együtt lehet megcsinálni. Már most dolgozunk a közös jövőképen, ebbe bevonjuk a mai civil közösségeket, keressük szakszervezetek és mások együttműködését és közösen gondolkodunk. Az első lépések között teljesen biztos, hogy az intézményesített párbeszéd kereteit helyre kell állítani. Nem akkor kell tárgyalni, amikor már két hete az utcán tüntet a tárgyalásért mindenki, a normális kormányzásnak a párbeszéd meghatározó eleme, nem pedig néha kellemetlen mellékzöngéje, ahogy a maiak gondolják.

Körülbelül ez a célrendszer nagyon röviden, dióhéjban. A célok mögött természetesen számos szakpolitikai megfontolás áll, ahogy más területekkel - önkormányzatok működése, gazdaságfejlesztés, szociális gondoskodás - is együtt kell majd működni. Ezen kérdéseket az MSZP más felelős csapataival együtt készítjük elő, és a már leírt párbeszédfolyamatban dolozunk rajtuk tovább, másokkal együtt.

Kunhalmi Ági képe

Kunhalmi Ági
5 éve

Kedves Mindenki!

Először is köszönöm a kedves szavakat és a türelmet. Nemrég értünk haza Erdélyből, ezért a késői válasz. Végigolvasva a hozzászólásokat úgy látom, hogy vannak a helyreállításra általában vonatkozó kérdések és konkrét ügyek.

Ezért úgy fogok válaszolni, hogy először összefoglalom a lényegesnek tartott változások irányát az erre vonatkozó kérdésekre hivatkozva, majd konkrét válaszokat írok. Remélem, ez így mindenkinek megfelelő lesz és mindenre válaszolni fogok.

Egyébként a továbbiakban is akár az [email protected]-n, akár facebookon elérhető vagyok, illetve itt a topikban is.


Borboletta
5 éve

Hogyan lehetne a tanárok és a diákok motiváltságán javítani?

Miképpen lehetne a magyar iskolarendszer kudarc-és hátránycentrikus sajátosságát megfordítanunk?

Lehetséges olyan normatíva rendszert kidolgozni ami figyelembe veszi az iskola helyzetét és a tanulók képzésénak eltérő költségeit?

Mit kellene tenni a tanárképzés válságának kezelésére?

kisgalamb képe

kisgalamb
5 éve

Kedves Kunhalmi Ágnes!

Azt mindannyian tudjuk, hogy a jelenlegi kormány Hoffmann Rózsa vezetésével szétverte a közoktatást.

Kérdésem, ha kormányváltás lesz, hogy kívánjátok helyrehozni ezt a példátlan dúlást az oktatásban? Egyáltalán.., helyre lehet hozni?

begonia képe

begonia
5 éve

Kedves Ágnes!

Mi a véleményed arról a levélről, ami ebben a blogban látható?

lilla- képe

lilla-
5 éve

köszönöm!

tanulságos volt!

lilla- képe

lilla-
5 éve

én sem! meglelhető még valahol?!(Lendvai Ildikó válaszai?)

 

Az mszp oktatás politikai koncepciója megvalósításához mekkora a közös akarat--azaz--mennyiben tartja kiemelten fontos ágazatnak a párt egésze e kérdést--a bölcsődétől--a középiskoláig 

lévén a 18 évre tervezett iskoláztatatási korhatár, 

Miféle módon tenné lehetővé a felsőoktatáshoz való hozzáférést----mint esélyteremtő tényezőét.

faluvegi képe

faluvegi
5 éve

Kedves Agnes!

En a fidesz eddigi hatalmi orulete kulcskerdesenek tartom a diakok megmozdulasat.

A diakoknak az Orban elleni fellepese (mert itt Orban dont minden kerdesben) az a bananhej, amelyen Orban, diktatorastul hanyatt fog esni.

A diakok kifejezett kivansaga, hogy a partok tartsak magukat tavol az akcioiktol. Ezt a kivansagot az MSZP-nek teljes mertekben tiszteletben kell tartania.

A diakok eddigi tenykedesukkel bebizonyitottak, hogy tudjak, hogy mi a koveteleseik tetje. Pontosan tudjak, hogy most dol el, hogy a jelenleg hatalon levoknek vagy azok leszarmazottainak a cseledei lesznek, vagy fuggetlen emberek, akik maguk tudjak alakitani a sorukat.

Miert kellene oket tanacsokkal ellatni, amikor jobban csinaljak, mint a profi politikusok.

De az MSZP-nek nem kell csendben maradnia. A gondolataikat irajak meg, de ne a diakoknak cimezve. Azok ugyis tudni fogjak, hogy kik allnak mellettuk.

Egyebkent orulok annak, hogy az MSZP ilyen tehetseges fiatal politikusokkal buszkelkedhet, mint amilyen On is.


Borboletta
5 éve

Kedves Moderátor!

Ma is elmarad a válasz? Vagy csak a késő esti órákban várható?


Borboletta
5 éve

Még két izgalmas kérdés jutott az eszembe :-)

Az első abszolút pedagógiai! Te mit tennél ha a portál Moderátorától, Olvasószerkesztőjétől és a Támogatási Rendszer-koordinátortól(?) napok óta nem kapnál választ az emailban feltett kérdésedre? Egyiktől sem?

Ez a második. Te már tudhatsz arról, hogy holnap szintén 15 órakor vajon kit lehet kérdezni? Kinek lesz ilyen kérdez-felek "fóruma"? Vagy ez mától fogva napi meglepetés lesz - minden erre látogatónak?

Köszönöm - ezt is :-)


Borboletta
5 éve

Kedves Ágnes!

Az teljesen nyilvánvaló, hogy az egész oktatást rendbe kell tenni és minden toldozás-foldozás csak átmeneti megoldást hozhat, aminek nem sok értelme van, leszámítva a működőképessé tételt, ami inkább krízis kezelés.  Mivel maga a komplex átalakítás egy rettentő bonyolult és igen hosszadalmas folyamat, mégis, mi az az oktatáspolitikai elméleti-gyakorlati "kályha" amitől mihamarabb el kell indulni? Mely korosztályt érintheti elsősorban? Mi lesz ebben az átalakítási folyamatban a legfontosabb 'gazdáknak', maguknak a pedagógusoknak a helyük, feladatuk, felelősségük?

Miképpen érti meg az egyszerű állampolgár a nevelési-oktatási rendszer megváltoztatásának sürgető szükségességét, prioritásait, egymásra épülő folyamatait és az állam feladatrendszereit valamint a szülő-gyermek-tanuló jogait felelősségrendszereit? Hogyan és mikor lesz átlátható mindenki számára az egész oktatás-nevelés és azok segítő+kiegészítő (háttér) intézményeinek rendszertani  modellje?

Nagyjából mennyi idő múlva dőlhetünk hátra - nevelés-oktatás "témában" -  úgy, mint mondjuk napjainkban a skanináv országok lakói?

Ebben az egész folyamatban a "templom egere" alaphelyzetünk után, még mi a legnehezebb?

** Még az is érdekelne, hogy meddig lesz olvasható a válaszod, mert a tegnapi Lendvai Ildikót kérdező blogot, mára ígért válaszokkal már nem találtam meg itt a portálon.

Köszönöm :-)

 

Kataaa képe

Kataaa
5 éve

Milyen kapcsolatban van a diákokat képviselő szervezetekkel - Hallgatói Hálózat, Oktatói Hállózat, Hallgatói Önkormányzattal?  Számíthat -e együttműködésre?

Treszkes képe

Treszkes
5 éve

A napokban láttam az egyik médiumban egy olyan levelet, amit egyes teleüléseken megkaptak azok a szülők, akiknek általános iskolás gyermekük van. Kérdést tartalmazott, hogy etikát, vagy hittant tanuljanak kötelezően a gyermekeik. A hittannál lehetőségként a görög- római katolikus, a református, az evangélikus vallás volt választható. Kérdésem, hogy mi van azokkal, akik egyik vallást sem akarják választani? Mi van az ateistákkal - nekik nyilván kötelezően az etikát kell választani. De mi van azokkal akik nem szeretnék, ha a gyereküket ebben az oktatási rendszerben tanítanák etikára? Mi van a zsidó vallásuakkal például?  Szerintem sokkal elfogadhatóbb lenne, ha ezek nem kötelező, hanem választható tantárgyak lennének.

LaFleur képe

LaFleur
5 éve

 

Az oktatás-nevelés olyan kérdés, amit csak hozzáértéssel, empátiával lehet kezelni. Ez a mostani kormányban szemmel láthatóan nincs. A jövő generációjának nevelése, képzése pedig kulcsfontosságu kérdés minden kormány számára.  Csak problémákat gyártottak, egész problémahegyek keletkeztek az elmult években ezen a területen. Van-e konkrét terve az MSzP-nek, hogyan lehet helyrehozni, amit összekuszáltak?

Ellen_Ripley képe

Ellen_Ripley
5 éve

Örömmel  nyugtáztam, az MSZP-ban egyre több fiatal politizál. Egyike ön is, aki bátran kiáll az igazáért - jogos. hatalmas összevisszaság  van az oktatásban. A  diákok folyamataosan tüntetnek, mert őket is becsapta a Fidesz. Kicsit  sincs  könnyű helyzetben. Milyen tervei vannak, hogyan tudja, tudjuk megfordítani ezt az állapotot?

Kataaa képe

Kataaa
5 éve

Kedves Ágnes!  Öröm  az ön munkáját láni. Nagy ambisszióval  dobta  be magát a baloldal, azon belül is az MSZP politikájába. Az oktatásban is hatalmas káosz tette a Fidesz.  Amint  látom , mindent  elkövet, hogy megakadályozza a nagy rombolást.  Hatalmas munka vár a következő kormányra , szinte minden területen. Az oktatás különösen a szívemen viselem, hiszen fiatalokról van szó. Mit tervez, kormányváltás után a z oktatásban, hogy azzal minden diák elégedett legyen.  Milyen újjításokat  szerene elérni?  Nem lesz könnyű, sok sikert a munkához! :)