A Kapcsolat.hu megújul.
Legyen ön is tagja egy jó közösségnek!

Spártai cigányok

via K.Úr Ír

2013. augusztus 8. 09:04 | 29 hozzászólás

Az Ózdon kialakult kritikus vízhelyzet új tiltakozási formát termelt ki, olyant, amilyet még sosem látott a világ – nem is csoda, hiszen életveszélyes. De egyedi. Hungarikumnak is nevezhetnénk, de a szélsőjobboldal tiltakozna, és hát az ő kényes ízlésük mindennél előbbre való. Akkor legyen romanikum. Ez pedig nem más, mint a – hm, hogy is nevezzem? Nincs rá kifejezés, annyira új… mondjuk szomjúság-sztrájk. Az éhségsztrájk mintájára

Hiszen éhségsztrájk már volt e honban, még e sorok írója is vett részt ilyenben úrfikorában: akkor azért éhségsztrájkoltunk, hogy Deutsch Tamást engedjék ki a prágai kóterből, bánjuk is máig. Hanem most komoly dolgokról van szó. Igen, ki tetszettek találni: az ózdi vízhelyzetről. Tegnap délután a következő felhívás kezdett keringeni a Facebookon:

“„Itt fekszünk, vándor vidd hírül a spártaiaknak: Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza” (Szimonidész)

Csík Tamás vagyok, a Magyar Roma Program vezetője, és önkénteseket keresek. Bátor, erős, egészséges és fiatal férfiakat, sosem látott kiállásra.

De nem pártok szimpatizánsait, nem pártkatonákat, nem politikusokat.
Aki belőlünk és ügyünkből választási tőkét szeretne kovácsolni, rossz lóra tesz.

Célom, célunk annyi, hogy elérjük: Ózdon azonnal, minden késlekedés nélkül kapcsolják vissza a vízellátást, mindenki számára és egyenlően, a kormány pedig az ezzel járó költségeket zokszó és tétovázás nélkül rendezze, bármilyen alap igénybevételével.

Célomat, célunkat úgy érhetjük el, ha a Balog Zoltán miniszter által vezetett EMMI előtt sztrájkba kezdünk.

De nem éhségsztrájkba: annyi ideje nincs a szomjazó ózdiaknak és nincs nekünk sem. Sosem fogtak még ilyenbe emberek, kezdjük hát el mi: vízmentes, szomjúsági sztrájkot tartunk, hogy kifejezzük szolidaritásunkat, tiltakozzunk a tűrhetetlen és embertelen állapotok ellen és végső soron elérjük, hogy változzon meg ez a helyzet, mely már az elviselhetetlenségig fajult.

Állok, állunk majd az épület előtt, a tűző napon, a kánikulában, és nem veszünk magunkhoz sem vizet, sem semmiféle egyéb folyadékot, míg meg nem nyitják a csapokat Ózdon, méghozzá minden korlátozás nélkül, mindenki számára.

A kísérlet nagyon veszélyes és nagyon egészségtelen. Épp ezért esetleg csak tízen vághatunk bele, tíz egészséges, erős, felnőtt férfi.

Kérek tisztelettel mindenkit, hogy asszonyok, gyermekek, betegek, öregek most NE tartsanak velünk: még velünk is könnyen előfordulhat, hogy belehalunk, hát még nekik mennyivel hamarább árthatna meg egy ilyen kísérlet. Mert bizony a minisztérium urai nem fognak könnyen, gyorsan kedvező döntést hozni a mi javunkra: meglehet, napokig kell majd állnunk a hőséget.

Lehet, hogy belepusztulunk, de a gyermekeinket nem hagyjuk, nem engedjük, sem most, sem a jövőben. Elég volt!

Saját önbecsülésünkért és gyermekeinkért állok ki, ha kell egyedül mindenkivel szemben.

De ki fogunk állni!

Legyünk mi a magyar cigányság görög hősei, önfeláldozó spártaiak, akik megállítják a ránk és otthonainkra, családunkra támadó vészt.

Ők háromszázan voltak a perzsák megszámlálhatatlan serege ellenében, bízom benne, hogy legalább mi tízen leszünk a nyomor és az embertelen rosszindulat ellen.

Nekik sikerült – nekünk is sikerülni fog.
Sikerülni fog, mert sikerülnie kell.
Ők belepusztultak, mert kellett – mi is belehalunk, ha kell.

Reméljük: nem kell.
De lesz víz.

Lennie kell, hiszen a szomjúság és az Isten nem személyválogató!

Fogjunk össze az igazságért és az embertelenség ellen!

„Egynek minden nehéz, soknak semmi sem lehetetlen.” – mondta gróf Széchenyi István.

Kövessük őt – lépjünk a nyomdokaiba.

Találkozzunk! Spontán találkozóra várom azokat, akik úgy érzik: eljönnek, eljöhetnek oda augusztus 9.-én, pénteken, tíz órakor, az EMMI bejárata előtt (1054 Budapest, Akadémia u. 3), az úri minisztériumi nyitás idején.

Békességgel és szeretettel, az igazságért és az Ózdiakért!

Csík Tamás

A megmozdulás valóban életveszélyes, aki részt vesz benne, hős lesz ugyan, de a csak a saját felelősségére lehet az. No, de egyáltalán érdemes belefogni? Hiszen a tegnap esti hírek szerint „Szerda estére helyreállították Ózdon a vízszolgáltatást a közkutak egy részén. A belügyminiszter ugyanis arra kérte az önkormányzatot, hogy függessze fel a döntését. Előzőleg a volt országos tisztifőorvos arról beszélt az ATV-ben, hogy járványveszély alakulhat ki Ózdon. Falus Ferenc „minősített disznóságnak” tartotta, hogy a hőségriasztásban zárták el a vizet a lopások megakadályozására”. (ATV) Maga a tudósítás is megtekinthető, tesssenek megnézni, mert nem tanulság nélkül való:

Hát bizony, a veszély akkor is fennáll. Ugyanis nem minden közkutat állítottak vissza, hanem csupán egyeseket – ez lehet sok és lehet kevés. Viszonylagos, mint a világon minden a magyar belpolitikában. Mert ez már messze nem helyi, önkormányzati kérdés – ez már politika. Valamiféle kispolgári rendpártiság vezeti a kormánypárt képviselőit, amibe nem fér bele a szegénység, a nyomor, azt látni sem jó – és nem segíteni próbálnak a gondokon, hanem a szőnyeg alá söprik őket. Alapelvük az is, hogy semmit sem adnak ingyen – nagyon kényelmes alapelv, mert így aztán a világon mindenért pénzt kérhetnek. És hát, történetesen, vagy ahogy Kádár János mondaná, történelmileg úgy alakult, hogy ezért a mindenért nekik kéne pengessük az obulusokat, valahogy soha nem másnak. Azért is, ami eddig ingyen volt. Akinek nincs pénze, dolgozzék, akinek nincs munkája, legyen a rabszolgájuk.

Magyarországon a történelem első kispolgári-rabszolgatartó társadalma épül.

Lássuk csak, mi is a bajuk a cigányokkal? Eleinte azt mondták: mocskosak a cigányok. Ez nem volt elég jövedelmező vád, fordítottak rajta egyet: most azt mondják, túl tiszták, állandóan fürdenek, pazarolják a vizet. Azt mondták, gyávák a cigányok, most, mint ez a sztrájkfelhívás bizonyítja, láthatjuk: egyáltalán nem azok. Aztán azt is mondták, erőszakosak – hát, ez a tíz sztrájkoló saját magán kívül a világon senkit sem fog bántani, nem is akar.

Nehezen lehet valaki egyszerre mocskos és tiszta, gyáva és erőszakos.

Csak hát ezekkel a cigányokkal – és a többivel is – nem az a baj, amivel vádolják őket. Hanem az, hogy irtózatosan szegények. Nem tudnák a sápokat megfizetni, ha akarnák sem, nincs jövedelmük. Hiszen manapság alig-alig akad munka, Magyarország annyival jobban teljesít.

A magyar nép szeme pedig akkor fog felnyílni, ha a NER végső elbizakodottságában egyszer majd leveszi az álarcot, és kimondja: tulajdonképpen nem a cigányoktól akar így vagy úgy megszabadulni, hanem a szegényektől, de mind egy szálig. Nagy óvatlanság lenne ezt így kimondani, de kétségtelen, hogy sor kerül majd rá: már voltak is bizonyos jelek, amik világosan mutatták, hogy kibukni kívánkozik egyes szájakon ez a mondat.

A tíz aktivista szomjazni fog majd az EMMI előtt, és mindenki hagyni fogja, hogy akár kórházba is kerüljenek, mert azt mondják majd magukban a zemberek és az emberek is: „ez cigány ügy”. Pedig nem az. Ez rövidesen szegényügy lesz.

És mivel nemsokára mindannyian elszegényedünk, hát nemzeti ügy is.

Addig is, szomjaznak a cigány spártaiak, egész Hellászért.

Hellász pedig nem köszön nekik semmit.

Thermopülai közel van.

Szele Tamás


A blogbejegyzés eredetije: Spártai cigányok


Hozzászólások

plalyA képe

plalyA
5 éve

Kedves lilla!

Ha nem kiért? Szereinted? Vagy Szerinted mit jelent az hogy egy országért dolgozni?

Sztereotípia? Hm... biztos, hogy az? Nézd csak.

sztereotípiák olyan személyiség sémák, amelyek a gyors és hatékony adatfeldolgozást segítik elő. A köztudatban a sztereotípia fogalma negatív csengésű - sokszor tévesen azonosítják az előítélettel -, de agyunk számára nélkülözhetetlen információ osztályozó folyamat része. Az így meghatározott és elraktározott adatok azonban az egyénre kivetítve pontatlanok és ezért félrevezetőek lehetnek, viszont a sémák használata nélkül sokkal kevesebb információt tudnánk feldolgozni.

lilla- képe

lilla-
5 éve

egy éve vitatkozom valakivel erről

 

Közelítsük a hinterlandokat

aztán majd meglátjuk!

később kitérek majd az elképesztő sztereotípiáidra--rémesek!

"pl ez:

"" a cigányság nem patrióta, mert nem akar ezért az országért dolgozni, csak elvárja, hogy gondoskodjanak róla""

mondjuk most Te sem ezért az országért dolgozol :)

 

 

plalyA képe

plalyA
5 éve

fAz előző folytatása

Mondta anyám, hogy lesznek olyanok, akik ezt az elvet kihasználják és erre hivatkozva vélt vagy valós előnyöket akarnak maguknak kiharcolni- ők a magyarkodók.

Lesznek olyan nemzetiségek, akik ezt meghazuttolva, nemzetiségüket felülemelve, a nemzet fölé helyezve, követelnek előjogokat - ők sem magyarok- csak magyarkodók. Aztán olyanok is lesznek, akik mindenféle előjogokat kreálnak maguknak és mindent elfogadnak kihasználnak azért hogy ne kelljen tenni a dolgukat, hivatkoznak mindenre és mindenkire – ők sem magyarok csak magyarkodók

 Mondhatod,  hogy igen ezek szép elvek, de ezek a patritizmushoz vezetnek az meg ugye manapság hú de rossz dolog.

Hát nincs igazad a patriotizmus az jó dolog. A patrióta az egy magasabb erkölcsi állapotban van, mint a nem patrióta. A patrióta az mindig internacionalista, mert őt nem érdekli a nemzetiség fajtája csak is a hazája, üdve és boldogulása. A patrióta az erkölcsi állásfoglalás és nem politikai. Ezért nem lehet egy nacionalista sohasem patrióta, akár hogyan is mondja. A Nacionalizmus az egy politikai állásfoglalás és nincs köze a patriotizmushoz, sőt ellen hat. ( többek között ezért is hibás a jobbik állásfoglalása)

Kedves lilla

 a cigányság nem patrióta, mert nem akar ezért az országért dolgozni, csak elvárja, hogy gondoskodjanak róla.(Tisztelet a kivételnek) Te azt mondod több lehetőséget - én azt mondom több akarást és több munkát. Te azt mondod, hogy a családi indíttatás a döntő meg a csoportérdek és hogy nincs cigány hajléktalan.

Ja, igaz, de ha nem kapnának az önkormányzattól ingyen lakást, akkor lakásuk se lenne.

Nézd, már meg hogy mivé lettek azok a lakások. Lelakva, lepusztítva, ehhez nem lehetőség kell, hanem tenni akarás. Az meg nincs. Nézd már meg, akár merre mégy az országba, ha a kerítésre teregetett ruhákat látsz az út mellet, akkor ott biztos, hogy cigány család lakik. Mert lehetne az udvarra is teregetni (a kötél ki is van húzva) de nem teszik. Ehhez megint nem lehetőség kell, csak tenni akarás. Aztán nem kellene szennyben, piszokban élni, ahhoz sem lehetőség kellene, csak tenni akarás. A szemetet össze lehet szedni, ahhoz sem lehetőség kell csak tenni akarás.  Csak hát nem teszik a dolgukat, nem tesznek semmit azért, hogy a körülményeik megváltozzanak (ezekhez nem lehetőség kellene, csak tenni akarás) Kis dolgoknak tűnnek, ezek, de nem azok. Ezek mutatják azt, hogy nem is akarnak kitörni és nem is akarják tenni a dolgukat. Elfogadják azt, amit jutatnak nekik, - akkor meg jól van. A fiatal azt látja, hogy a szülei nem törekednek semmire csak panaszkodnak. Nem mennek semmi után csak az „égi mannát” várják - tehát ő sem fog menni semmi után sem. Ja és ők mondják magukat magyaroknak – amikor kapni kell, ha meg tenni kell, akkor nem magyarok.

Persze ez igaz a magyar magyarokra is. Még ha más felhanggal akkor is. Ott is rengeteg a „magyarkodó”

Tudod, én meg azt mondom, hogy meg kell találni a lehetőséget akár milyen kicsi is az a lehetőség, és addig kell keresni amíg nem találom meg. Nem lehet feladni (és nem „nem szabad”), és visszasűlyedni a „magyarkodók” közé. Aki ezt teszi az nem magyar és nem is ember. Nem tudom micsoda, csak megvetésre érdemes és semmi másra.

plalyA képe

plalyA
5 éve

Kedves lilla!

Állóháború? Meg több felelősséget fent és több lehetöséget lent?

Azt mondod?

Lehet. Csak ilyenkor néhány dolog az eszembe jut. Pro és kontra. Talán azt gondolod, hogy nem kapcsolódik a problémához, de kapcsolódik. Nagyon is kapcsolódik.

Tudod a náci Németországban a szociálpolitikai intézkedések messze a legmagassabbak voltak a világon. Noha ezek  a szociálpolitikai intézkedések csak is egy célt szolgáltak a náci ideológia terjesztését és annak a népszerűsítését. Viszont ha lefejtjük róla az ideológiát és csak az intézkedéseket nézzük akkor az példaértékű. Azóta sem sikerült senkinek sem megismételni.

Az ifjúságal való foglalkozás, a nők helyzete és az anyaság kérdése, az idősekkel való foglalakozás, vagy az egyszerű kétkezi munkásról való gondoskodás mind, mind példértékü lehet – noha mégegyszer mondom, hogy mindezt persze az ideológia szolgálatába állították.

Nem véletlen, hogy például Angliába sztájkok és tiltakozási hullám tört ki azért, mert a német kétkezi munkás járandóságait irigyelték. (persze itt nem szabad arról sem elfeletkezni, hogy ennek milyen következményei voltak a nem németekre nézve- gondolok itt a zsidókra, és egyéb nemzetiségekre)

Ugyan akkor az a gondoskodás, az a szociálpolitika megteremtett egy olyan miliőt ( amely azért azóta is fennmaradt), ami hogy úgy mondjam a németség egyik alapvetésévé vált, a küzdőszellem, a mindenek feletti hazafiasság kérdése. Ezt már ifjú korától „beleverik” az emberekbe.

Tudod, én félig német vagyok. Anyám volt német ( magyarországi német) és engem is abba a szellembe nevelt, ami úgy általában jellemző a német mentalitásra. Csak az ideológia volt más.

Mindig azt hallottam, hogy én magyar vagyok, és én hazám Magyarország ezért kell élnem és dolgoznom, s ha kell akár meghalnom is. Hazám csak egy lehet, és bárhol is élek, úgy kell élnem, hogy magyar vagyok és a hazám büszke legyen rám. Minden körülmények között küzdenem kell ezért az országért és nem adhatom fel soha ezt a küzdelmet. Az mindegy hogy mikor melyik megnevezéshez tartozik az, az ország ahol születtem nevezhetik azt akár kakaóföldnek is nem számít. A Duna az akkor is Duna, meg a Tisza sem más, az Alföld a hegyek nem lesznek mások, akárminek nevezik azt a területet ahol születtem. Ez az ország az én országom és teljesen mindegy, hogy milyen nemzetiségű vagyok egyébként. A nemzet a fontos és nem a nemzetiség. Soha sem az a lényeg, hogy te hottentotta vagy, vagy esetleg eszkimó, hanem az hogy ezért az országért akarsz dolgozni és ezért az országért teszel meg mindent magadat nem kímélve a lehető legkisebb lehetőséget is megragadva.

Dolgozhatsz bárhol a világon, de úgy tedd, hogy büszke lehess arra, hogy magyar vagy.

Én ezt megfogadtam és így teszek akár Magyarországon élek akár Spanyolországban akár most Angliában. Fáj és szégyellem magam akkor, amikor azt látom, hogy a „magyarok” miket csinálnak, hogy ellopják a szállodából a villanykapcsolókat, szemetelnek, és mint a rablóhorda meglátszik amerre elvonulnak. Nem érdekel, hogy a német, angol, vagy a francia hogy viselkedik, az az ő dolguk, de magyar ne viselkedjen ordináré módon. Engem ez érdekel. Attól hogy egy holland bunkó, nem jelenti azt, hogy a magyarnak is bunkónak kell lenni. Nem kell másra mutogatni, hogy ő is olyan - ez nem ad felmentést semmi alól sem.

 

lilla- képe

lilla-
5 éve

ez az állóháború!

 

Tehát :

 

Több felelősséget fent, több lehetőséget lent!

 

és akkor tán a "tanult gyámolatlanság" is szünni  kezd!

plalyA képe

plalyA
5 éve

Kedves lilla!

Hol van Magyarországon államkapitalizmus? Ne beszélj már zöldeket. Ha az lenne, akkor teljes foglalkoztatás lenne , Központi tervutasításos gazdálkodás lenne (és nem nép nemzetieskedő kapitalizmus)

Szerinted az Állami tulajdon túlsulyba került (az hogy  a haveroknak leosztom a trafikot, a gyógyszertárakat, nem jelent állami tulajdont – vagy szerinted igen?)

Milyen államkapitalista viszonyokról beszélsz? Ha lehetne konkrétan megfogalmazni.

Azért mert Hack Péter mond valamit az nem biztos hogy úgy is van. Tényállás az, hogy

nincs most olyan politikai erő, amely ezt a tanult gyámoltalanságot érdemben tudná kezelni.

A szembenállók pedig jó magyar szokás szerint nem hátrálnak.

Kedves lilla ne bonyolitsd túl a dolgokat. 

lilla- képe

lilla-
5 éve

ez így leegyszerűsítés és nem is igaz!

A kérdés jóval bonyoliltabb

mélyebb--régebbi gyökerű!

Ráadásul a szociális piacgazdaság sem működik most már, mert újra kőkemény államkapitalista viszonyok vannak

Ott pedig gondoskodásnak sok forrása nincs!

Éppen ezért kéne közelíteni egymáshoz a hinterlandokat---segítéssel---pozitív diszkriminációval , ahogy lehet

de ami most van az csak konzervál!

Hozzányúlni azért nem lehet, mert nincs rá társadalmi akarat!

Sőt társadalmi ellenállás van, ahogy Hack Péter mondja, amelyet nem hallgattál meg :)

Sokkal nagyobb gond az, mint bármi más!

plalyA képe

plalyA
5 éve

Kedves dmolnár!

Nem akartam ebbe a témába belemenni, mert akkor megint megvádolsz rasszizmussal pedig semmi köze hozzá. De legyen. Feltettél egy kérdést és én megpróbálok válaszolni rá.

„Te úgy gondolod (mert én nem), hogy ez az ő hibájuk? Hogy lehet az, hogy a társadalomnak vannak kitaszított páriái és amikor azok elkezdenek a kitaszított pária módjára élni, akkor az, aki kitaszította őket módfelett felháborodik?”

Igen én úgy gondolom. Ahhoz hogy ezt megértsd egy kicsit el kell kanyarodni a témától.

1968 után az új baloldali értékek és a Bad-godesbergi programalapján a baloldali pártok mindenütt előretörtek és sikereket is értek el. (Ezt te is tudod tulajdonképpen az egészet tudod, csak nem akarod átlátni, vagy nem akarod elismerni, vagy átsiklasz felette nem tudom melyik ezért leírom)

Kidolgozták a Jóléti állam gazdaságirányítási rendszerét, majd 2003-ra a Szociális Világfórumra ebből ideológiát készítettek. Ezért ha azt mondom, hogy a 70-es évek nyugati Jóléti állam modellje a 2003-as Porto Allegrei Szociális világfórumon megfogalmazottak szerint indult és működött akkor nem tévedek  (azt hiszem, ezt is tudod mivel erről is beszéltünk már többször) Ennek az ideológiának vannak előre vivő dolgai( például a szociális gondoskodás rendszere,) de vannak olyanok is amelyek hátráltatják a dolgot ( ez sem új dolog)

Ezekre már 2003-ban történtek utalások (előtte is, a 90 –es években a Tony Blaire jóléti állam idolja következtében A.Giddens Harmadik útjával – de igazán 2005 az, amikor kimunkálják a dolgokat - ezt is tudod.)  Felfedezik, hogy a Jóléti állam idolja a tanult gyámoltalanság következtében a társadalom perifériájára szorult csoportokban ugrásszü emelkedést mutat.

Annyiszor hívatkoztunk rá – de mi is ez a Tanult gyámoltalanság kérdése –és miért volt új a harmadik út.

A tanult gyámoltalanság azt jelenti, hogy egyes csoportok hozzászoknak az állami transzferekhez, esetlegesen nemzedékeken keresztül azt látják, hogy az adott család az állami transzferekből él és gazdálkodik, elvesztik a munka utáni motivációjukat és nehezen mobilizálhatók. Ha ez egy megcsontosodott kulturális légkörben történik, akkor ez halmozott problémát jelent. A 90-es évek problémája a nyugati világban. Giddens harmadik útja ezt a problémát úgy akarja kezelni, hogy csökkentené az állami transzfer célzott szerepét és áttételes módon nem az állami redisztribúció alkalmazásával, hanem a lehetőségek újraelosztására koncentrálva kell a tanult gyámoltalanságot csökkenteni

„a klasszikus jóléti struktúrákat nem kell eltörölni, csak az átalakult, globalizálódott viszonyokhoz kell igazítani, aszerint kell reformálni (Giddens 2005).”

Igen csak közben 2006-2008-ban kitört egy válság, amely nem túltermelési válság, hanem a termelési mód válsága lett. Ez a Harmadik út célirányosságát azonnal keresztbe húzta (megint  érvényesült a piaci társadalmsulás mindenhatósága) és visszatértek az eredeti elképzeléshez, olyan kiigazításokkal hogy a Jóléti állam idoljának gazdaságirányítási rendszere a Szociális piacgazdaság lett, amely nem kedvez a tanúlt gyámoltalanság felszámolásának. Ha ehhez még hozzá vesszük a szociológiai okokat is, a bűnözés elterjedését, a szélsőjobb előretörését akkor nem kell magyaráznom tovább  a miért mondom azt, hogy az ő hibájuk az hogy ilyen helyzetbe kerültek. Ez a válasz arra is, hogy miért háborog az általad kitaszítónak mondott (én egyszerűen a Jóléti állam előnyeit élvezőknek mondanám és nem konrétan a tőkésre gondolok.) réteg, hogy a kitaszítottak páriaként viselkednek.

lilla- képe

lilla-
5 éve

a bezzeg pedig öl

és visszalök

lilla- képe

lilla-
5 éve

én ilyet soha nem tapasztaltam

 

egyszerűen azért, mert az is a többségi okozata---mert egy magánéleti konfliktnál azonnal előkerül a bezzeg

plalyA képe

plalyA
5 éve

Kedves dmolnár!

Bocsi de annak semmi köze sem a gettóhoz, sem pedig a rasszizmushoz.

Simán a vallási jelképek hordásához köthető. Az 1958 alkotmány 2 cikkeje kimondja hogy "Minden polgár törvény előtti egyenlőségét biztosítja származás, faj vagy vallás alapján tett különbségtétel nélkül. Ez minden hitbeli meggyőződésre vonatkozik.Ennek ellenére vallási jelképeket nem viselhettek a hallgatók, bizonyos rituálékat nem csinálhattak( például a szombati oktatási napon részt kellett venni) De lehetne még felsorolni. A szabad vallásgyakorlás eszméje, a nemek egyenranguságának eszméje volt a Párizsi diáklázadások egik mozgatórugója 1968-ban- Ezt fogalmazták aztánmeg mint új balodali értéket 1969-ben Woodstockba. Ha tetszik akkor a Woodstockban megfogalmazottak a francia diáklázadások és mozgalmak kirobbantói. Mind a mai napig ez nem lett rendezve volt rá kísérlet 1984-ben  például de nem sikerült. Legutóbb ami a fRanciaországi muzulmán "Gettó" beli örjöngést kiváltotta az a 2004-es törvény amelyet a francia parlament elsöprő többséggel megszavazott. Mégpedig az iskolák semlegességének törvénye.

Ennek megfelelően a muuzulmán nők nem viselhetnek csadort, fejkendőt,de a keresztények sem viselhetnek nagyméretű keresztet vagy a zsidók "kipát".

Nos ezért voltak az örjöngések és ezért vannak ma is "örjöngések" nem pedig azért mert valaki gettóba zárná őket. Bocsi (A Kelet-európai cigányokat igen - a viselkedésük miatt, sőt ki is utasítják őket, de ki is toloncolják őket- de ez egy másik dolog.)

"Van a roma társadalomban is olyan, aki ki akar törni és ha lehetőséget kap, ki is tör.. Ugyanúgy mint a más nációbeli társai.. "

Persze van - csak nem tud, mert nem engedik meg neki a rokonsága - hogy lillát idézzem - mert akkor nem élvezheti a csoport védelmét. Ezért aztán visszakényszerítik a "csoportba"

dmolnar képe

dmolnar
5 éve

No, jól van, ha messze állsz akkor jól van..

Azonban (ha már itt tartunk) nézz körül eg ypicit jobban.. Franciaországban nem is olyan régen volt az arabfiatalok (akik gettóban élnek) örjöngése. És természetesen a franciák is mondhatnák, hogy ők a hibásak, miért nem akarnak kitörni.. De, kivéve a szélsőjobbot, senki nem mondja.. Mert tisztában vannak vele, hogy alapvetően nem ők az okai a dolognak, csak elszenvedői és a miénktől eltérő túlélési technikák alkalmazói.  Ugyanez Németországban a török vendégmunkások társasága. (ott olyan másfél,két éve volt?). Te úgy gondolod 8mert én nem), hogy ez az ő hibájuk? Hogy lehet az, hogy a társadalomnak vannak kitaszított páriái és amikor azok elkezdenek a kitaszított pária módjára élni, akkor az, aki kitaszította őket módfelett felháborodik? 

Van a roma társadalomban is olyan, aki ki akar törni és ha lehetőséget kap, ki is tör.. Ugyanúgy mint a más nációbeli társai.. 

Abban viszont egyetértünk, hogy ez nem csak kampánytémának kéne legyen. Ez bizony hosszú és keserves, a tetejébe rengeteg ellenállásba ütköző és nagyon sok pénzbe kerülő munka lenne, ha valaki nekikezdene.....

lilla- képe

lilla-
5 éve

Nos plalyA végig hallgattad őket?

lilla- képe

lilla-
5 éve

http://www.atv.hu/videok/video-20130806-hack-nagy-baj-hogy-a-romagyilkos...

 

http://www.atv.hu/videok/video-20130805-bodis-kriszta

 

Te pedig mondod a magadét

az érdekérvényesítő képességed nagy---ahogy a mai magyar középosztályé is!

Hack Péternek igaza van!

plalyA képe

plalyA
5 éve

Kedves lilla!

Igen a hideg idő beáltával,meg ha elmúlik a kampányolás sokkoló hatása ( ládpéldául a Gypatai esetet ott is ugyan ez volt - azóta meg a kutya se törődik velük se pro se kontra)

Még hogy a józanabbjai akarják. Tán mondjál már józanabbjait, ődrágalátos politikusaink közül akik fel is merik vállalni a kérdést a telejs valóságában? Érdekelne hogy kik is azok.

Rasszistázni természetesen könnyebb, cimkéket gyártani is.A másik oldalon meg panaszkodni,és állandóan arra várni, hogy máscsináljon valamit.

Ez neked a józanabbja? Na nehogy már.

Azért csak erőltesd meg magadat és mondj olyan politikusokat akik szerinted a "Józanabbja" közé tartozik. Nagyon várom a névsort:

 

lilla- képe

lilla-
5 éve

mindkét fél józanabbja akarja a megoldást!

egyenlőre kisebbségben

A víz pedig csörgedezik!

A hideg idő beálltával meg a téma is lekerül a napirendről

és valami mégis változott!Mélyültek a szakadékok!(Nemcsak cigánykérdésben.)

plalyA képe

plalyA
5 éve

Kedves lilla!

Elég nagyszámú  a tapasztalatom. Nem számoltam, csak a legkirívóbb esetekre, emlékszem amelyek valami miatt megmaradtak. Ráadásul a tapasztalatom az országos és nem egy régióra korlátozódik (talán tudod, hogy amikor még volt sorkatonai szolgálat nem pont a helybeliek vonultak be a közeli laktanyákba, hanem igen távolra elvitték a fiúkat)

Tehát mondhatom, hogy országos a tapasztalatom. Mondjuk a Nyirségtől  Vas megyéig.

 

„Bár kipróbálhatnád, hogy Te a mai tudásod birtokában mit tennél ott---olyan anyagiak között.”

Kerestem megoldást elmentem dolgozni, ha kellett más országba.  De mondjuk ez én vagyok kedves lilla.

Miért nem tesznek maguk sorsuk jobbításáért?

Mert csak így számíthatnak a csoportkohézió adta védelemre.

Igen, de a csoportkohézió hátrányt is jelent nem csak előnyt. Adott esetben az egyéni érdeknek le kéne tudni győzni a csoportérdek mindenekfelettiségét. Főleg akkor, amikor már viszonylag biztos helyzetben van. Még sem győzi le. Persze lehet magyarázni kulturális hagyományokkal, csak az éppen nem biztos hogy igaz.

Hogy szerintünk rosszak a sztereotípiák?Rosszak.

Mi hogyan közelítettünk feléjük úgy hogy az elfogadható is legyen? A segély nem közelítés az szépségtapasz! Konzerváló szer!bSőt erősen visszalökő erő!

Ez igaz, ezek csak felületes kezelést biztosítanak, mélyreható megoldást egyik fél sem akar. Ahhoz a termelési módon kéne változtatni azt pedig egyik fél sem akarja.

 

Mindegy ! Te e kérdésben azt szeretnéd szerintem, hogy varázsütésre megvalósuljék zsadizene kersztrejtvény megfejtése:

és a Te józan eszed szerint műkni kezdjék valami:

""A józan ész aza az előitélet gyűjteméyn, amelyet az ember 18 éves korára összeszed,(Eistein)"

Tévedsz. Én megoldásokat szeretnék, és nem kampányfogást. De ez eddig csak kampányfogás és nem több.

Sem az osztogató politikát nem helyeslem, sem pedig az erőszakosságot. A kettőnek valamilyen keveréke lenne a megoldás, de mint mondtam erre egyik fél sem hajlandó

Nagyon igaz a mondás (azt hiszem Anatol France mondta) „„Jogunk ugyanazzal a fennköltséggel tiltja meg gazdagnak és szegénynek egyaránt, hogy a híd alatt aludjék és kolduljon.”

lilla- képe

lilla-
5 éve

A végével kezdve: Ozdon a vízlopókról nem hitték volna el, hogy vízlopók--a mai közhangulat okán :(

 

12 tételet érintettél

esetszámok

nem tudom, hogy hány év tapasztalatának összegzése

(egy-egy eset történt ilyen bizonyára de az egészen biztos, hogy nem rendszeresen és számosan)

Ez az előitélet tipikusan.

Megváltoztathatatlan addig, amíg az ember maga is nem kerül hasonló élethelyzetbe és nem tapasztalja.

Nem kívánom!

Bár kipróbálhatnád, hogy Te a mai tudásod birtokában mit tennél ott---olyan anyagiak között.

A legfőbb kérdésed:

Miért nem tesznek maguk sorsuk jobbításáért?

Mert csak így számíthatnak a csoportkohézió adta védelemre.

(ezért nincs cigány hajléktalan)

 

Hogy szerintünk rosszak a sztereotípiák?

Rosszak.

Mi hogyan közelítettünk feléjük úgy hogy az elfogadható is legyen?

A segély nem közelítés az szépségtapasz! Konzerváló szer!

Sőt erősen visszalökő erő!

(bár biztosít némi vegetálási alapot)

Ha már: Akkor legyen közmunka a segély helyett legalább annyi, hogy a rezsit ki lehessen belőle fizetni--az előfizetéses mérőórás  módi szerint. Legalább családokként .Aztán majd ha a hinterlandok minősége közeledik, akkor majd lehet számonkérni!

 

Mindegy ! Te e kérdésben azt szeretnéd szerintem, hogy varázsütésre megvalósuljék zsadizene kersztrejtvény megfejtése:

és a Te józan eszed szerint műkni kezdjék valami:

""A józan ész aza az előitélet gyűjteméyn, amelyet az ember 18 éves korára összeszed,(Eistein)"

A tiéd rémes! e kérdésben!

plalyA képe

plalyA
5 éve

Kedves dmolnár!

Tudod én messze áállok a rasszizmustól - nagyon messze. 

Pontosan tudom, hogya cigányok nem tehetnek arról hogy ők a legnagyobb vesztesei a Rendszerváltásnak mondott módszerváltásnak. Viszont arról tehetnek és vastagon hogy nem is akarnak semmit sem tenni azért hogy kijussanak abból a helyzetből amibe vannak. Sőt aki ki akar törni azt is visszarángatjáák.

Aztán azzal sem igazán értek egyet, amikor felszines és érdektelen kampányfogásokkal élve próbálnak egyesek valami előnyt kicsikarni maguknak.

Nem a kampányhoz kéne őket felhasználni, hanem a problémákat alaposan felmérni és a változást megkezdeni.De ezt meg te is nagyon jól tudod, hegy egyik fél sem fogja megtenni, mert az a termelési mód megváltozatását követelné meg.

Marad tehát a divat álantirasszizmus jólhangzó nemzetiszínű szalaggal átkötött kampányfogásai, amik nem hoznak semilyen megoldást és a valódi rasszizmust segítik csak elő.

Nem kampánykodni kéne, hanem megoldás kéne az megnincs. Sem a társadalom sem pedig cigányság részéről. Helyette van ellenségeskedés és egymásramutogatás. Na ez az én rasszizmusom-és ha ez az akkor büszkén vállalom.

 Ami meg a többit illeti tudod a néger ha gettóban él akkor mindent megtesz azért hogy kikerüljön onnan- ésnem rángatja vissza a rokonait oda.  Spanyolországban és a többi országban a cigányok tesznek azért hogy ne alakuljon olyan kép ki róluk mint a Kelet-Európai országok cigányairól kialakult. Nem is tartják őket "rokonaiknak" na ne félj- sőt.

lilla- képe

lilla-
5 éve

Létminimum alatt élők: 4.600.000 fő
Mélyszegénységben élők (átlagjövedelem fele alatt): 1.400.000 fő
Regisztrált munkanélküliek: 500.000 fő
Gazdasági okokból Nyugatra "menekült" : kb. 500.000 fő
Közmunkások: 300.000 fő
Minimálbérből élők: 300.000 fő (becsült)
Törlesztés-képtelenné vált devizahitelesek: 230.000 fő
Közüzemi számlabefizetésekkel tartósan tartozók: 300.000 fő
Éhező gyermekek: 40.000 fő
Hajléktalanok: 30.000 fő
Nemzeti átlagjövedelem: 144.000 Ft (nettó)
A nemzeti átlagjövedelem alatt keresők: 65%
Nemzeti medián jövedelem (leggyakoribb kereset): 110.000 Ft

 

ez is statisztika

plalyA képe

plalyA
5 éve

Kedves lilla!

Bocsáss meg, nem tudom mit írtál, mert nincs meg ezért nem válaszoltam.

Általában szoktam válaszolni. Nem mondom, hogy nincs igazságod, de azt sem hogy mindenben igazad van.

Azért mert ott ahol én lakom (ha otthon vagyok) van munkalehetőség, a cigányoknak is. Csak éppen nem mennek el dolgozni. Ugyanis nem csak ők, de a magyarok is a minimálbéres kategóriában dolgoznak. A bánya nem fizet valami jól, de legalább fizet.

A bányába messziről járnak az emberek dolgozni, Borsodból meg Nógrádból. A halmajugrai cigánybak öt percet sem kéne gyalogolni, hogy a bányába menő buszhoz kiérjen, még sem megy. Minden évben megkapják a bányától a fütési hozzájárulást, amelyet eladnak, nem azért mert éppen rászorulnának, hanem azért mert így van arra alkalom, hogy panaszkodjanak. Ugyan is ha rászorulnának akkor nem adnák el, hisz azzal jönnek hogy nincs tüzelőjük és azért lopkodják a fát. Több a jövedelmük, ha otthon maradnak mintha elmennek dolgozni.

Láttam saját szememmel, hogy 2-án és 15-én mentek felvenni a segélyt, a családi pótlékot aztán egész éjszaka ment a mulatozás. Halottam, hogy „integrálódtak”

Más, tudod volt alkalmam látni azt is, hogy az aki kitört közülük, és rendes becsületes emberként dolgozott tanult, az haladt. Megbecsülték, képzeld el pénzszálító sofőr volt és nem volt rá panasz. Magyar felesége volt családja és szép nagy háza. Jól élt. Aztán a rokonai utána nyúltak és visszakényszerítették a putriba. Elvált a feleségétől tönkre ment az élete, kirúgták a munkahelyéről és ma már ki-be járkál a börtönbe. Nekem ne mond azt, hogy nem ő, vagy a rokonsága a hibás, azért mert tönkre tették az életét. Hány ilyen van, Míg volt sorkatonaság elég sok ilyennel találkoztam, mint parancsnok.

Neked is felteszem ugyan azt a kérdést amit a Katiicabogárnak feltettem. Vajon a többszörösen hátrányos helyzetű, nagycsaládos meg minden cigányok mi a fenét tesznek azért hogy ne az a kép alakuljon ki róluk ami kialakult? Mit tesznek az „öregező” suhancok ellen, a kábel lopók ellen vagy éppen az áramlopók ellen? Volna lehetőségük saját úgynevezett polgárőrség alakítására – például miért nem teszik? Miért nem közösítik ki maguk közül a bűnöző elemeket? Hány olyan riportot láttál a TV-ben hogy a falu cigánysága összefogott és Kolompár Alehandról, aki megölte és kirabolta a falu szélén lakó Mari nénit a kisnyugdíja miatt- elfogták és átadták a rendőrségnek?

Hány ilyet láttál? Miért nem teszik? Ha egy mentőnek kell bemenni a cigánytelepre akkor megy be ha megy vele a rendőrség is, mert megverik a mentőst –miért csinálják? Már nem mernek kimenni a mentősök se. Abból állati nagy hirt kreáltak amikor voltak a cigánygyilkosságok ( nem volt szép és elitélendő dolog) de az is amikor Hevesen az elütött cigánygyerekkel nem foglalkoztak, mert éppen az autó sofőrjét kellett verni. A gyerek meg az árok parton - ez mi? Vagy amikor két cigánybanda háborúskodik, hogy kinek a kurvája hol standoljon a 3 út mentén és mivel a faluban csinálják a falusit lövik le - ezt minek csinálják?

Meg tudnád nekem mondani?

Persze van olyan is amit te mondasz, ez magyarral is előfordul- az sem éppen szép dolog és a fene egye meg az olyan vállalkozót. De tudod, a magyarnak éppen úgy el kell járni máshova dolgozni éppen úgy el kell tartani magát mint a cigánynak és éppen annyi jut az otthonmaradt családjának mint a cigánynál, sőt sokkal kevesebb mert neki nem jár a támogatás, meg az ingyen dolgok.

Kedves lilla az a baj hogy csak a kifogásokat keresitek és csak a felszines megoldásokat akarjátok. Nem mertek szembe nézni a problémával ezért mindenféle álantirasszista megnyilvánulásokat tesztek.

Ózdon sem cibálták be a vízlopókat a polgármesteri hívatalba, hogy tessék, itt vannak a vízlopók meg lehet őket büntetni - nem csinálták. Miért nem csinálták? Panaszkodni és átkozódni azt könnyebb, mint tenni valamit azért, hogy kikerüljenek abból a sorból, amibe kerültek. Nem tehetnek róla hogy oda kerültek, de arról igen, hogy nem is akarnak elkerülni onnan. 

dmolnar képe

dmolnar
5 éve

Nos, rasszistává átvedlett plalyA, akkor mondom. (a nyiltan fasiszta adamik nevű valószínűleg mentális problémákkal küzdő provokátorral ugy nem társalgunk)

Tedd fel az olvasószemüvegedet és nézd meg. Az utca bitumenes, a házak (egy kivételével) be vannak vakolva és bizony ez nem a nyomornegyed. Mert annak is megnézhetnéd a képeit és akkor nem irnál ilyen épületes dolgokat... 

A többi, az csak lózung, amivel a saját rasszizmusodat (vajh honnan jött ez elő, valamikor nem voltál az) próbálod igazolni.. Te is tudod állítólag, hogy mi vezetett ide és azt is tudod (gondolom), hogy sem Spanyolországban, sem Oroszországban, sem mondjuk Törökországban nincs "roma" kérdés, mert elfogadott tagjai a társadalomnak.. 

No persze ugyanebben a stílusban (amitől nem mellesleg undorodom) , felvethetnéd, hogy mit tettek a "niggerek" (ha már buzgón cigányozol) , hogy ne lakjanak gettókban, mit tettek az indiánok (szóhasználatoddal esetleg "vörösbőrűek"), hogy ne irtsák ki őket és vajh mit tettek "a zsidók", hogy ne legyen antiszemitizmus..

Légy szíves ne válaszolj másfél oldalas hosszúságú levélben se másban.. Ebbe a szennybe magadtól másztál bele, bár az okát nem tudom

Egyet tudok ajánlani.. Sürgősen másszál ki belőle, mert így hamar ott találod magad a bakancsos menetelők között...

lilla- képe

lilla-
5 éve

miután mindnyájan adóztunk már így az önkormányzat a mi adónkból is szolgáltathatna vizet rendesen!

Teremthetne munkát is!

Ha nem akar segélyt biztosítson a segély helyett a segély értékében azonos hozzáférésű közmunkát--pont annyit amennyibe kerül  a csökkentett rezsi az érintetteknek.

 

Első lépésben!

Kvázi dolgozzák le amit fogyasztanak

beleértve a vízet, villanyt szemétszállítást fűtést is!

Amíg ez nincs addig marad ez az áldatlan helyzet!

 

meg a levegőbe ordibált fizessenek a nincsből!

A gazdag magyarok sem adnak a szegény magyaroknak .

Miért várod, hogy a szegénysorból kitört cigányok többet adjanak a szegénysorban ragadt cigányoknak?

lilla- képe

lilla-
5 éve

hát akkor nézzük!

 

Itt az a szlogen járja, hogy a cigányok nem dolgoznak.

Én meg azt mosdom, hogy könnyű ezt mondogatni annak, aki össze tudja egyeztetni a tv-ben látott és környezetében tapasztalt környezetet a magáéval.

Ha elmennek dolgozni---és elmennek!---akkor leginkább a képzettségük szerinti minimálbért keresik

Hogy miért képzetlenek azt leírtam kifejezetten Neked, de elegánsan szóra sem méltattad :)

Most leginkább az szokott történni, hogy családot otthon hagyva a mozogni képes elmegy munkát találni--

igen ám! de ahova elmegy ott saját magát el kell tartania

Így az otthon maradottaknak csak csurran cseppen

Sokszor ez aztán azt indokolja, hogy inkább otthon marad és megkeresi---szó szerint! ahol találja a megélhetése alap szükségleteit.

 

Közmunkát végez segély helyett!

A segély mellett tudott némi pluszt találni egy egy napszám stb. most már azt se.

 

Persze van, aki nem akar dolgozni egy--egy egy családban--ahogy mindenütt

Csak amíg a többségi társadalomban a hinterland képes eltartani az egyént

ha nem hajléktalanságba löki---//a cigányok között nincs hajléktalan :) //

addig a cigányok között a hinterland sem képes több anyagi pluszt adni,, mint amije van.

Tudod hányszor utaztam már jegy nélkül utazó cigányokkal?!

Akik elmondták, hogy busszal elhozták őket dolgozni egy egy dunántúli idénymunkára és aztán nem fizették ki őket, és haza sem vitték őket.

Ürügy mindig van! Ha "rosszat tettek---legalább vitték volna haza őket!

Kérdezz kalauzt! Azt mondja már jegyzőkönyvet sem készít , mert kár a papírmunkáért--nem lehet behajtani a bűntetést amúgy sem.

 

Hogy mi a megoldás nem tudom!

Az agresszió egyre nő--mindkét oldalon!

Nálunk pedig az irigység is!

Méghogy az én adómból?

A stadionépítéseknél felhasznált vizet a mi adónkból nem siratjuk! :)

 

Én azt tartanám iskola!--ahol lehet felnőttképzés---hogy legyen minőségibb a munkaerőpiaci beállás 18 éves korig segítve--és kierőszakoskodva--iskolára kötelezéssel

és lehetőleg kimenet orientált oktatással évfolyamról évfolyamra

erősen oktatás mellé tett szakszolgálatokkal--ha tudod mit jelent ez

 

És akkor van esély, hogy 7-10 év alatt változna valami a munkaesélyek terén.

Persze a 10% fölötti munkanélküliség még akkor is borzasztóan koncentrálódna hosszú ideig, de legalább nem venné el a napi életküzdelem az egész szabadidőt a legtöbbjüktől,

Mikor a munkahely keresés idején azt mondják, hogy személyes beszélgetésre új ruhában és frissen fodrászoltan menj, akkor egy napi 14 liter vizet használótól ezt hogyan várhatod el:?

 

No ez a probléma!

plalyA képe

plalyA
5 éve

Kedves Katiicabogár!

Azt, hiszem tévedsz, ez bizony Ózd egyik szegénynegyede. Ne tévesszen meg az hogy két autó is áll a ház előtt

Viszont az utca nincs lebituminozva, a házak bepucolatlanok, és lehetne sorolni a jellemzőket.

Ráadásul pontosan te írtad, hogy a szegénynegyedben nem csak cigányok laktak.

Más  - csak kérdezem: a „szegény romák” vajon mit tettek annak érdekében, hogy ez ne következzen be?

Netán megfogták a vízcsalókat, az áramcsalókat? Netán a rendőrség kezére jutatták a tolvajokat? Vagy szemlélték tétlenűl, uram bocsá, még be is segítettek nekik?

Kedves Katiicabogár a közkút azért közkút, hogy a közösség használja, felügyelje és a renitenskedők ellen fellépjen? Vagy nem jól tudom?

Nem erre találták ki a közösséget? Miért csak akkor jön elő a közösségi tudat de piszkosul, ha valami sérelem éri a közösségbe élőket. Ha a közösségben élő csinál valami disznóságot akkor miért nem jön elő a közösségi tudat- Hú de zsenánt nem?

katiicabogar képe

katiicabogar
5 éve

Úgy van, ahogy gondoltam. Nem vagyok ismerős egyáltalán Ózdon, soha nem is jártam arra felé, azonban a videón jól látszik, hogy nem a nyomorgók, szegényebb sorban élők lopták a vizet. Tehát egyáltalán nem volt indokolt, hogy a romáknál - akiknek ez az egyetlen vízvételi forrásuk - korlátozzák a vizet.

adamik_ képe

adamik_
5 éve

Ezeket meg most találtam a YouTube-on :

http://www.youtube.com/watch?v=P1msthmIB3o

http://www.youtube.com/watch?v=h9TpWfW-FMQ

Így lopják a derék ózdi polgárok a vizet a közkútról. Aki ismerős ózdon még az utcát is felismerheti. Hát ezért és az ehhez hasonlókért kell megszüntetni és leszűkíteni a közkutakat.

Figyelmesen elolvastam a felháborodott blogokat és kommenteket , de egyetlen olyan hozzászólást sem olvastam , hogy bárki átutalt volna egyetlen forintot is az ózdi önkormányzatnak , hogy támogassa az ingyen vizet a szomjazó , halmozottan hátrányos rejtőzködő erőforrásoknak. Minden hozzászóló aki a közkutak visszaállítását követeli , az ózdi önkormányzat pénzét akarja költeni. Milyen alapon?

A bushmanok szerint más dárdájával csapkodni a tüskés bozótot a legelegánsabb dolog a világon.

adamik_ képe

adamik_
5 éve

Abba lehetne már hagyni ezt a folyamatos hazudozást / ferdítést / hangulatkeltést az ózdi szomjazókról. Hozzávetőleg 70 közkutat szűkítettek le percenként 5 liter kifolyásúra. Ez kutanként 7200 liter naponta , a hetven kútnál ez kb. 500 000 liter vizet jelent naponta. Ennyi vízhez juthatnak hozzá ingyen a szomjas ózdiak. Ózd teljes lakossága nem éri el a 35000 főt. Könnyű kiszámolni , hogy a leszűkített közkutakból is kinyerhető több mint 14 liter víz naponta személyenként Ózd TELJES lakosságára vetítve.

Szóval elég a hazudozásból / hangulatkeltésből / csúsztatásból / ostobaságok irkálásából.