Szerkesztők ajánlják Meghalt Baló György

Szudo

A valóra vált rémálom

MALÉV story - 2014.01.18.

Kis bakugrással váltottam át erre a témára. De indokul szolgál az, hogy az a vehemencia, amelyet a kormány nagy társadalom átformálási  kísérlete során tanusított, egyáltalán nem köszön vissza a gazdasági problémák kezelésében. Itt nem az adóbeszedés agresszív átalakítására gondolok, hanem a gazdasági életben felmerülő, megkerülhetetlen problémák rendezésére. Annál nagyobb inkompetenciát, szakmai hozzá-nem-értést, mint amit a MALÉV összeomlását megelőzően mutatott be a kormány, nem nagyon tudnék felhozni.

Igaz, hogy a nemzeti légitársaság a kezdetek óta finanszírozási gondokkal küszködött, csak állami segítséggel tudott működni. Az EU-ba történő belépésünk a MALÉV számára azt jelentette, hogy nem vehetett igénybe a korábbiakhoz hasonló, feltétel nélküli állami támogatást, hacsak nem reorganizációra használta fel. 2007-ben ezért történt meg a cég privatizációja orosz tulajdonossal. Sajnos, az új tulajdonos nem tartotta be a szerződésben vállalt kötelezettségét, ezért 2010. elején megtörtént a cég visszaállamosítása  a Bajnai kormány vezényletével. Részletes tervek készültek a cég reorganizációjára, arra, hogy a működését hogy lehet önfinanszírozóvá tenni. Ezen tervváltozat szerint elkerülhető lett volna az EU szankció a tiltott állami támogatás miatt, és a cég átstruktúrálva működhetett volna tovább. Ugyanakkor készült egy B terv is, ha a MALÉV-et külső okokból nem sikerül újjászervezni. Akkor irányított csődeljárással megszüntették volna és azonnal új céget hoztak volna létre, amely átvette volna a feladatait. A Pénzügyminisztérium Oszkó Péter vezetésével minden tervezett lépést egyeztetett a Fidesz szakpolitikusaival, mivel az világos volt, hogy a választásokig hátralévő időben ezeket a lépéseket már nem lehetett volna megtenni. A Fidesz részéről egyetértés volt a témában egészen a választásokig.

A kormányváltás után az addig buzgó fideszes szakpolitikusok egy lépést sem tettek a velük előzőleg egyeztetett terv megvalósítása érdekében, hanem folytatták a MALÉV tiltott állami támogatással történő dotálását. A brüsszeli döntés a büntetésről eldöntötte a cég sorsát. Csőd és felszámolás anélkül, hogy új, működőképes céget tudtak volna létrehozni. Több ezer dolgozó vesztette el munkahelyét, megszűnt a nemzeti légitársaság és halvány remény sincs rá, hogy belátható időn belül lesz.

Ennyit a kormány kompetenciájáról.

Az összefoglalóhoz Oszkó Péter hvg.hu.blog/hvg-n 2012. februárjában  megjelent írásait használtam fel.