A Kapcsolat.hu megújul.
Legyen ön is tagja egy jó közösségnek!

A 65 év felettieken csattan az ostor a BKV finanszírozása miatt?

via Ténytár blog

2016. február 15. 11:45 | 0 hozzászólás

Tarlós István tavaly szeptemberben fordult a miniszterelnökhöz a BKV finanszírozása ügyében. Novemberben pedig már azzal fenyegetőzött, hogy ha az állam nem kompenzálja azt a 31 milliárd forintot, amelytől a BKV az elővárosi közlekedés és a jegykedvezmények miatt esik el, akkor a buszok csak a főváros közigazgatási határáig járnak majd. A megoldás a HÉV államosítása lett.

A hiány másik forrása: az utazási kedvezmények. Ennek legnagyobb szeletét a 65 év felettiek jelentik. A Budapesti Közlekedési Központ kimutatása szerint ez 350 ezer embert érint, és a fedezetlen mentesség” vesztesége 8 milliárd 71 millió forint a fővárosban évente. Tarlós elmondása szerint célja nem a kedvezmény megszüntetése, hanem hogy az állam legalább egy részét térítse vissza. Erre a kormány közleményben garantálta a 65 év felettiek ingyenes utazását.

A 70 év felettiek ingyenes utazását közvetlenül a rendszerváltás előtt a Németh-kormány vezette be. Ezt terjesztette ki a Horn-kormány 1998-ban a 65 év felettiekre. A kedvezmény azóta túlélte az össze kormányt, hiába voltak javaslatok a módosítására, mára kijelenthető, hogy a magyar politika szent tehene lett.

forrás: iho.hu

Az állam átveszi az elővárosi közlekedést és HÉV-et

Tarlós István tavaly szeptemberben fordult a miniszterelnökhöz a BKV finanszírozása ügyében. A főpolgármester azt nehezményezte, hogy a Főváros 26 települést, összesen 350 ezer embert érintő közösségi közlekedést – köztük öt HÉV-vonalat – működtet az agglomerációban, amely 18 milliárd forintjába fáj a fővárosi költségvetésnek. Novemberben pedig már azzal fenyegetőzött, hogyha az állam nem kompenzálja azt a 31 milliárd forintot, amelytől a BKV az elővárosi közlekedés és a jegykedvezmények miatt esik el, akkor a buszok csak a főváros közigazgatási határáig járnak majd. Decemberben aztán a kormány úgy döntött, hogy a helyi iparűzési adó kerületek és főváros közti elosztását módosítják a főváros javára, ezzel 6 milliárd kasszírozhatna a főváros. De ez  még így is messze volt a Tarlós által kívánt 40 milliárdos összegtől. Végül januárban Lázár János bejelentette: az állam átveszi az agglomerációs közlekedés működtetését, és kész a HÉV átvételére is a HÉV és a MÁV integrációjának megvalósítására. Ezzel pedig egy évek óta ismert forgatókönyv válik valóra.

Tarlós: a 65 felettiek 8 milliárdos veszteséget okoznak a fővárosnak

A hiány másik forrása az utazási kedvezmények. Ennek legnagyobb szeletét a 65 év felettiek jelentik. A Budapesti Közlekedési Központ kimutatása szerint ez 350 ezer embert érint, és a fedezetlen mentesség” vesztesége 8 milliárd 71 millió forint a fővárosban. Tarlós elmondása szerint célja nem a kedvezmény megszüntetése, hanem hogy az állam legalább egy részét térítse vissza. Erre a kormány közleményben garantálta a 65 év felettiek továbbra is ingyenes utazását. Tarlós örömét fejezte ki, hiszen az ügyben törvény írja elő a díjmentesség biztosítását a 65 év felettieknek a tömegközlekedésben, mert eszerint az államnak biztosítania a kiesést.

Jogos-e a nyugdíjasok ingyenes utazása?

A 70 év felettiek ingyenes utazását közvetlenül a rendszerváltás előtt a Németh-kormány vezette be. Ezt terjesztette ki a Horn-kormány 1998-ban a 65 év felettiekre. Horn azzal indokolta, hogy a 65 év felettiek voltak az a korosztály, amely a legtöbbet fizettek a rendszerváltásért. A kedvezmény azóta túlélte az össze kormányt, hiába voltak javaslatok a módosítására. Mára kijelenthető, hogy a magyar politika szent tehene lett. Ráadásul hasonlóra más nyugati országban nem találunk példát, így jogosan merül fel a kérdés az ingyenes utazás indokoltságára.

Hogyan élnek a magyar nyugdíjasok? A kérdés igen összetett, mivel az OECD-statisztikák alapján a nyugdíjkifizetések átlagbérhez mért aránya méltányosnak mondható Magyarországon, így a helyettesítési ráta az OECD-tagországok között kiemelkedőnek mondható. A valóság azonban az, hogy több százezer nyugdíjas nyomorog Magyarországon, közel 100 ezer főnek még 50 ezernél is alacsonyabb a nyugdíja, a nyugdíjasok több mint 50 százaléka pedig kevesebb mint 100 ezer forintot kap havonta. Ez a létminimumhoz közeli érték, ami azt jelenti, hogy egymillió nyugdíjas szegénységben él.

Tovább...


A blogbejegyzés eredetije: A 65 év felettieken csattan az ostor a BKV finanszírozása miatt?


Írd meg a véleményed!

A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges